Vragenlijst uitzetten per doelgroep: hoe verhoog je respons?

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

Zo, je hebt een vragenlijst opgezet, alles dubbel gecheckt, en hij is klaar om te versturen. Nu is het afwachten of er een hoge respons uitkomt… Dat wordt duimen! Een hoge respons krijgen is echter niet helemaal buiten jouw controle. Je hebt hier meer invloed over dan je misschien denkt.

Hoe verzamel je respondenten voor jouw vragenlijst? Wat is de beste manier om jouw doelgroep actief te laten antwoorden? En hoe bereik ik meerdere doelgroepen met dezelfde lijst? Met Ervaringwijzer kun je jouw doelgroepen gericht bereiken en wij leggen met een aantal tips graag uit hoe.

Doelgroepen bepalen voor jouw vragenlijst

Wanneer je een vragenlijst opstelt, dan is deze altijd bestemd voor een of meerdere doelgroepen. Of je nu een taalhuis bent of gemeente, je krijgt te maken met doelgroepen met verschillende demografieën, interesses, inkomen, en meer. Hoe breder deze groep is, hoe creatiever je moet zijn in de benadering van deze groepen.

De eerste stap is om nauwkeurig te zijn bij het bepalen van de doelgroep. Doe je bijvoorbeeld en patiënttevredenheidsonderzoek, dan is de doelgroep “senioren” toch wel echt te breed om specifiek te targeten. Neem dan een groep binnen dit segment met een bepaalde richting, klacht, arts, en dergelijke.

Wanneer je respons ontvangt vanuit deze specifieke doelgroep, weet jouw organisatie direct waar deze antwoorden gericht zijn. Je kunt direct plaatsen waar iemand tevreden of ontevreden mee is. Dat kan zorgen voor échte verbeteringen.

De vragenlijst uitzetten: welke uitvraag methode?

Wanneer je verschillende doelgroepen probeert te benaderen, dan is het van belang om de beste uitvraag methode te gebruiken. Ieder mens heeft een voorkeur wanneer het gaat om vragenlijsten beantwoorden: een gesprek, brief, email, WhatsApp, SMS, en meer. Test welke methode het beste past bij jouw doelgroepen.

We zullen een voorbeeld geven. Doelgroepen tussen de 50 – 65 jaar zullen waarschijnlijk antwoord geven op een brief in de post of e-mailtje. Doelgroepen tussen de 20 – 35 leven in de digitale wereld op hun mobiele telefoons, dus hierbij is WhatsApp een goede optie.

Bij Ervaringwijzer kiezen wij de beste uitvraag methode voor jouw doelgroepen en helpen wij je hoger respons te krijgen. Ook is onze learning community er om kennis met elkaar te delen. Zo worden we samen wijzer!

Vragenlijsten relevant verspreiden

Wanneer je je manier van uitvragen hebt bepaald, dan is het ook nuttig om na te denken hoe je een groter respondentenbestand kunt krijgen. Het kan namelijk zijn dat je een doelgroep probeert te bereiken die nog geen klant of actieve deelnemer is. Uiteraard verschilt dit natuurlijk weer per doelgroep.

Daar hebben wij bij Ervaringwijzer een aantal tips voor. Bij Ervaringwijzer is het overigens mogelijk om je vragenlijsten via WhatsApp, mail, brief en meer te versturen! Ook kunnen er diverse organisaties toegevoegd worden aan jouw vragenlijsten. Zo kun je samen een hoger respons halen en de resultaten direct delen.

Deel je vragenlijst binnen je eigen netwerk

Jouw netwerk zal blij zijn om je organisatie een handje te helpen bij het uitzetten van een vragenlijst. Vraag het dan ook op een leuke manier of biedt zelfs een kleine beloning aan. Doe dit via een link op Social Media, WhatsApp, en mail om een hoger respons te behalen.

Deel je vragenlijst binnen relevante Facebook-groepen

Waar maken veel mensen gebruik van en zijn opgesplitst in interesses? Facebook-groepen. Veel gemeentes en organisaties maken gebruik van Facebook-groepen om hun inwoners of klanten te informeren over nieuws. Een uitstekend platform dus om relevante, nieuwe respondenten te werven.

Werk samen met organisaties

Gebruik samenwerkingen wanneer informatie interessant is voor andere partijen. Wanneer zij een vragenlijst delen met hun netwerk, krijgen zij ook inzichten in de resultaten. Binnen Ervaringwijzer kun je projecten opstellen in samenwerking met andere partijen. Je kunt ze op verschillende niveaus toegang geven.

Offline respondenten verzamelen

Offline respondenten verzamelen is nog steeds een effectieve manier om nieuwe respondenten te werven. Een brief in de post, een flyer of brochure wekt vaak interesse en zeker wanneer je een online mogelijkheid geeft om te antwoorden, maak je het direct laagdrempelig voor de persoon.

Deel je vragenlijst op online platformen

Deel je vragenlijst op online platformen zoals onze Learning Community. Hier kun je snel inhoudelijke feedback krijgen van peers.

Met Ervaringwijzer jouw vragenlijst uitzetten

Wil jij optimaal gebruik maken van jouw vragenlijsten en een hoog respons krijgen bij jouw doelgroep? Ervaringwijzer helpt je verder! Met Ervaringwijzer kun je makkelijk en snel vragenlijsten opstellen en uitzetten via de relevante methodes. Daarnaast heb je de controle om samen te werken met andere organisaties en kun je onze learning community gebruiken om verder te groeien!

Wil je samen wijzer worden?

Interesse in een demo? Neem contact op via daan@ervaringwijzer.nl of 06-18683267.

Samen wijzer worden?

Contact opnemen