Medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren: zo pak je het aan

Weet je écht hoe je medewerkers zich voelen? Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) krijg je feiten in plaats van aannames. Maar hoe stel je de juiste vragen en zorg je voor genoeg respons? In deze blog lees je in 5 stappen hoe je een MTO opzet en inzichten krijgt die bijdragen aan een fijne werkomgeving.

19/3/2025

Medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren: zo pak je het aan

Weet je écht hoe je medewerkers zich voelen? Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) krijg je feiten in plaats van aannames. Maar hoe stel je de juiste vragen en zorg je voor genoeg respons? In deze blog lees je in 5 stappen hoe je een MTO opzet en inzichten krijgt die bijdragen aan een fijne werkomgeving.

19/3/2025

Hoe tevreden zijn de medewerkers bij jouw organisatie écht? Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) krijg je feiten in plaats van aannames. Pak je dit op de juiste manier aan, dan krijg je waardevolle inzichten die bijdragen aan een betere werkomgeving en minder verzuim. 

Toch worstelen veel organisaties, zoals gemeentes, zorginstellingen en stichtingen met het uitvoeren van medewerkerstevredenheidsonderzoek. En dat is eigenlijk ook niet zo gek. Want waar begin je? Hoe meet je écht wat je wilt weten? En hoe zorg je voor een hoge respons? 

In dit artikel lees je hoe je een medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoert. We behandelen de volgende 5 stappen:

1. Bepaal het doel
2. Kies de juiste methode
3. Stel effectieve onderzoeksvragen op
4. Zorg voor een hoge respons
5. Analyseer de resultaten en neem actie

Waarom een MTO binnen jouw organisatie belangrijk is

Medewerkers maken het verschil binnen jouw bedrijf en moeten op de eerste plek staan. Hun motivatie, vaardigheden en betrokkenheid bepalen de kwaliteit van het werk, de bedrijfscultuur en de klantbeleving. Daarom is hun feedback over jullie bedrijfscultuur, werktevredenheid en verbeterpunten zo waardevol.

Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek luister je écht naar medewerkers. Het helpt om hun behoeften te herkennen en vervullen. Medewerkers krijgen erkenning en voelen zich zo gewaardeerd. Dit houdt hen betrokken en gemotiveerd. 

Een MTO meet dus medewerkerstevredenheid én geeft inzicht in hoe medewerkers hun werk ervaren. Dit helpt organisaties om: 

  • Werkplezier en motivatie te verhogen. Tevreden medewerkers zijn productiever, gemotiveerder en loyaler aan het bedrijf.
  • Verloop en verzuim te verminderen. Ontevreden medewerkers vertrekken sneller of melden zich vaker ziek. Door signalen op tijd te herkennen, kun je dit voorkomen.
  • Betere prestaties en klanttevredenheid te bereiken. Tevreden medewerkers leveren beter werk, wat zorgt voor een betere klantbeleving.
  • Inzicht te krijgen in verbeterpunten. Denk hierbij aan knelpunten zoals werkdruk of ontwikkelingsmogelijkheden.

De 5 stappen voor een effectief medewerkerstevredenheidsonderzoek 

Ga jij aan de slag met het medewerkerstevredenheidsonderzoek? Zo pak je het aan in 5 stappen: 

1. Bepaal het doel van jouw MTO   

Het uitvoeren van een MTO doe je met een reden. Begin daarom bij het begin en vraag jezelf af wat je precies wilt meten. Richt je je op algemene tevredenheid, werkdruk, leiderschap of ontwikkelingsmogelijkheden? Door het doel scherp te stellen, zorg je voor een relevant en bruikbaar onderzoek.

2. Kies de beste onderzoeksmethode voor jouw organisatie

Er zijn verschillende manieren om medewerkerstevredenheid te meten. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het MTO volledig zelf te doen. Of je laat het uitvoeren door een onderzoeksbureau – al heb je dan vaak minder regie en zijn de kosten meestal hoger.

Je kunt daarom het beste een onderzoeksplatform inschakelen, zoals Ervaringwijzer (dat zijn wij!). Het fijne hieraan is dat je samenwerkt met experts die je helpen bij het opzetten van het onderzoek. Zo weet je zeker dat dit op de juiste manier gebeurt. Daarnaast kun je meerdere metingen uitvoeren wanneer het jou uitkomt én de resultaten inzien wanneer je wilt. 

Medewerkerstevredenheid kun je meten met de volgende methoden:  

  • Gerichte vragenlijsten. Deze zijn snel en eenvoudig uit te zetten. Met een handig onderzoeksplatform is dit zo geregeld. 
  • Interviews of focusgroepen. Deze methode geeft je diepgaande inzichten, maar kost meer tijd.
  • Korte tussentijdse surveys. Hierbij doe je regelmatige metingen, waarbij je inzicht krijgt in trends, en verbeteringen. Ook dat is mogelijk met ons platform.

3. Stel effectieve onderzoeksvragen op die meten wat je wilt weten

Om echt bruikbare resultaten uit een MTO te halen, is het belangrijk om effectieve onderzoeksvragen op te stellen. Goede vragen helpen je om precies te meten wat je wilt weten en dragen bij aan het verbeteren van je organisatie.

Hier zijn enkele richtlijnen voor het formuleren van goede onderzoeksvragen:

  • Formuleer duidelijke en gerichte vragen
  • Gebruik meetbare en schaalbare antwoorden
  • Vermijd sturende vragen
  • Focus op relevante thema’s
  • Voeg open vragen toe voor verdieping

Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers de vragen goed begrijpen. Ons onderzoeksplatform is gebruiksvriendelijk en biedt handige vertaalfuncties voor o.a. Frans, Turks en Somalisch. Zo is de vragenlijst toegankelijk en eenvoudig in te vullen voor iedereen.

4. Zorg voor een hoge respons op jouw medewerkerstevredenheidsonderzoek

Een lage respons kan je resultaten vertekenen. Voor een betrouwbaar MTO wil je dat zo veel mogelijk medewerkers meedoen. Het is daarom belangrijk dat het onderzoek relevant is voor jouw organisatie én voor degenen die ‘m invullen.

Met deze tips vergroot je de deelname:

  • Communiceer vooraf het belang van het onderzoek
  • Zorg dat de onderzoeksvragen relevant zijn voor de doelgroep 
  • Houd de vragen kort en overzichtelijk
  • Communiceer de anonimiteit van het onderzoek, zodat medewerkers zich veilig voelen om deel te nemen
  • Stuur reminders naar medewerkers die nog niet hebben deelgenomen

Ga je aan de slag met MTO via het onderzoeksplatform van Ervaringwijzer, dan kun je rekenen op een respons rate van tot wel 83%. Benieuwd hoe dat zit? Je leest er meer over op onze productpagina

5. Analyseer de resultaten van jouw MTO en neem actie

Een MTO heeft weinig waarde als er niets mee wordt gedaan. Zie het dus niet als het einddoel. Een MTO is de basis voor een betere organisatie en een bedrijfscultuur met tevreden medewerkers.

Wees open en transparant over de resultaten en deel deze binnen de organisatie. Stel dat veel medewerkers aangeven dat de werkdruk te hoog is. Kun je extra ondersteuning bieden of taken herverdelen? Door concrete acties te nemen, laat je zien dat hun mening telt.

Koppel ook terug welke veranderingen er worden doorgevoerd naar aanleiding van het onderzoek en betrek medewerkers bij de veranderingen. Zij kunnen input leveren. Hiermee vergroot je de kans op deelname bij het volgende MTO. 

Heb je bovenstaande 5 stappen volbracht? Dan ben je goed op weg naar een bruikbaar medewerkerstevredenheidsonderzoek. 

Voorkom deze fouten bij het uitvoeren van medewerkerstevredenheidsonderzoek

Bij het uitvoeren van een medewerkerstevredenheidsonderzoek gaan organisaties vaak de mist in. Terwijl je deze fouten eenvoudig kunt voorkomen. Let daarom goed op deze valkuilen wanneer je aan de slag gaat met het MTO binnen jouw organisatie:

  • Te lange of onduidelijke vragenlijsten. Dit verlaagt de respons.
  • Geen anonimiteit vermindert de betrouwbaarheid en zorgt voor minder respons
  • Geen communicatie over de resultaten. Medewerkers willen weten wat er met hun feedback gebeurt. Deel verbeteringen die zijn doorgevoerd.
  • Geen concrete opvolging? Dan verliest het onderzoek zijn waarde.
  • Slechts één keer een MTO uitvoeren. Regelmatige metingen geven beter inzicht in trends en verbeteringen.

Medewerkerstevredenheidsonderzoek uitvoeren met Ervaringwijzer

Wil je eenvoudig en effectief de tevredenheid van je medewerkers meten? Met Ervaringwijzer bespaar je tijd én krijg je ondersteuning van ervaren professionals. Zo ben je verzekerd van:

  • De hoogste respons van tot wel 83%
  • Een heldere samenwerking met onderzoeksexperts voor bruikbare resultaten
  • Eenvoudige analyses waardoor je eenvoudig actie rneemt

Meer weten? Ward vertelt het je graag in een demo

{{cta}}

Pak de regie op al jouw onderzoeken

Verzamel voortaan eenvoudig en efficiënt antwoorden op al jouw vragenlijsten met één simpel onderzoeksplatform en ondersteuning van experts.

Meer weten over efficiënt onderzoek doen?

Lees meer artikelen vol met tips, do’s and don’ts, nieuwe inzichten van gebruikers van Ervaringwijzer én nog een hele hoop andere informatie waardoor je bruikbare resultaten behaalt.

2/12/2025

Wat maakt een vragenlijst echt goed?

Of je nu cliënttevredenheid meet, medewerkerstevredenheid onderzoekt of beleidsonderzoek doet: je wilt resultaten waar je écht iets mee kunt. Maar hoe kom je daar? Het fundament van elk betrouwbaar onderzoek is een goede vragenlijst. Een slechte vragenlijst leidt namelijk tot lage respons, frustratie bij respondenten en resultaten waar je niet op kunt bouwen.
26/11/2025

Het Generiek kompas: niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een echte verbeterkans

De meeste zorgorganisaties meten. Maar wie verbetert echt? Het antwoord is de zorgorganisaties die het Generiek kompas niet als eindpunt, maar als startpunt van hun verbetercyclus behandelen. In dit artikel lees je niet alleen hoe je het Generiek kompas uitvoert, maar vooral hoe je van cijfers naar concrete verbeteringen komt.
12/11/2025

Drie valkuilen bij de opzet van cliëntervaringsmetingen

Bij de voorbereiding van een cliëntervaringsonderzoek gaan vaak dezelfde dingen mis. In deze blog bespreken we drie valkuilen en hoe je ze kunt vermijden.
"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."

John Boes

Radar Advies