Hoe Schutse Zorg Tholen de zorgkwaliteit verbetert met onderzoek via Ervaringwijzer
Zorginstelling Schutse Zorg Tholen wilde meer regie over tevredenheidsonderzoeken en minder afhankelijk zijn van externe bureaus. Sinds de overstap naar het onderzoeksplatform van Ervaringwijzer is deze wens nu werkelijkheid. Kwaliteitsmedewerker Michelle van Dommele - de Jonge voert nu zelfstandig en eenvoudig onderzoeken uit. “We kunnen sneller schakelen, beter sturen op respons en onderzoeken uitvoeren die écht iets opleveren voor de organisatie.”

58% respons
Op medewerkerstevredenheidsonderzoek
878 uitnodigingen
In totaal verstuurd
7 vragenlijsten
Gemaakt met Ervaringwijzer
Brede zorg in een hechte regio vraagt om effectief onderzoek
Schutse Zorg Tholen is een zorginstelling in de Zeeuwse gemeente Tholen. De organisatie biedt verschillende soorten zorg: van wijkverpleging en huishoudelijke hulp tot verpleeghuiszorg, dagbesteding en een locatie waar verschillende zorgvormen samenkomen.
Deze variatie maakt onderzoek lastig: cliënten wonen verspreid over meerdere dorpen. Medewerkers werken in verschillende teams en bieden allerlei soorten zorg. Een standaard onderzoeksvragenlijst is dan vaak te algemeen. De dienstverlening van Schutse Zorg Tholen is juist heel divers. Een goed onderzoek uitvoeren is daarom lastig.
We spraken met Michelle van Dommele - de Jonge over hoe zij in deze situatie onderzoek uitvoert om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.
Inzicht in het onderzoeksproces is belangrijk
Michelle werkt al jaren in de zorg en is nu al meer dan 3 jaar kwaliteitsmedewerker bij Schutse Zorg Tholen. Samen met haar naaste collega, strategisch adviseur en kwaliteitsverpleegkundige, werkt ze dagelijks aan het verbeteren van de zorg. Schutse Zorg Tholen vindt het belangrijk dat alle medewerkers werken aan de kwaliteit van zorg. Kwaliteit is van iedereen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van ervaringen van medewerkers, cliënten en andere betrokkenen.
“Mijn werk gaat over de inhoud: het opzetten van onderzoeken, het verzamelen van inzichten en daarmee de zorg verbeteren.”
Maar om dit te bereiken, is het belangrijk dat je zelf de regie hebt over je onderzoek. Inzicht in het proces en de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf vragenlijsten op te stellen, zijn daarbij essentieel.
Tijdrovend, traag en weinig grip: waarom Schutse Zorg Tholen onderzoek anders wilde aanpakken
Schutse Zorg Tholen werkte eerst samen met een extern onderzoeksbureau. Dit kostte veel tijd: het aanpassen van vragenlijsten duurde lang, de resultaten kwamen pas weken later en tussentijds bijsturen was lastig. “We wilden zelf vragenlijsten kunnen opstellen en direct inzicht krijgen in de voortgang. Bij het vorige externe bureau duurde voor ons vaak alles te lang en hadden we weinig tot geen zicht op de voortgang van de onderzoeken.”
Dit had niet alleen effect op de snelheid waarmee de resultaten zichtbaar waren, maar ook op de kwaliteit van de zorg. Als je niet snel kunt bijsturen, ontstaan er vertragingen in het reageren op belangrijke signalen van cliënten. Hierdoor loop je als zorginstelling het risico dat cliënten niet de zorg krijgen die ze daadwerkelijk nodig hebben. En dat wil je natuurlijk vermijden.
Om meer controle te krijgen over het onderzoeksproces, zocht Schutse Zorg Tholen naar een alternatief. Ze kwamen uit bij Ervaringwijzer.
Voor één prijs zo vaak onderzoeken als je wilt
Toen Schutse Zorg Tholen in gesprek ging met Ervaringwijzer, viel het kwartje direct. “We waren vooral onder de indruk van hoe eenvoudig en effectief je onderzoek kunt doen. Geen wekenlang wachten op resultaten, maar tijdens het onderzoek al kunnen bijsturen.”
Ook de prijsstructuur was een verademing. “Bij Ervaringwijzer betaal je één vaste prijs en kun je zoveel onderzoeken uitvoeren als je wilt. Daardoor hoef je niet te wachten met een vragenlijst tot er genoeg aanleiding is. Je kunt ook klein beginnen en vaker meten.”
Juist die flexibiliteit maakt het makkelijker om doorlopende metingen te doen. En die geven vaak beter inzicht in wat er leeft, verandert en waar aandacht vereist is.
“We wilden zelf de regie in handen hebben. Geen eindeloos heen en weer gemail met het meetbureau, maar direct inzicht in het onderzoek en de resultaten.”
Van losse vragen naar organisatiebreed inzicht
Sinds de overstap naar Ervaringwijzer werkt Michelle met een gebruiksvriendelijk portaal. Hierin kan ze zelf vragenlijsten samenstellen, versturen en de resultaten volgen.
Schutse zorg Tholen heeft tot nu toe de volgende onderzoeken uitgevoerd met Ervaringwijzer:
- Medewerkerstevredenheidsonderzoek
- PREM Wijkverpleging
- Cliëntervaringsonderzoek intramuraal én extramuraal
- Evaluatie van het medicatietoedieningssysteem
- Evaluatie van het mantelzorgproject
- Kwaliteitsbeeld voor Zorginstituut Nederland
“Ik kan nu zelf onderzoeken maken en versturen, ook naar een kleine groep. Zo haal ik snel feedback op”, vertelt ze. Niet alleen Michelle werkt met het onderzoeksplatform: Ervaringwijzer wordt nu organisatiebreed ingezet. Ook teamleiders en managers doen actief mee.
“Het platform is erg gebruiksvriendelijk; je hebt geen onderzoekservaring nodig om een onderzoek op te zetten.”
Onderzoek dat leeft in de hele organisatie
Teamleiders en managers kunnen hun eigen dashboards bekijken en gebruiken de resultaten voor hun overleggen. Het organogram helpt hierbij. Hiermee kun je de structuur van de organisatie visueel weergeven en de onderzoeksresultaten per afdeling, team of functieniveau bekijken.
Dit maakt het makkelijker om rollen toe te wijzen, de communicatie en samenwerking te verbeteren, en te zorgen voor duidelijke opvolging. Zo kun je sneller inspelen op de behoeften van verschillende groepen binnen de organisatie. Ook kunnen teams hun eigen vragenlijsten maken, zodat het onderzoek beter aansluit bij hun behoeften. Dit zorgt ervoor dat onderzoek echt leeft binnen de verschillende teams.
“Tijdens een overleg pakken we een scherm erbij en bespreken we samen de uitkomsten. Je merkt dat medewerkers zich gehoord voelen en dat het echt iets teweegbrengt.”
Ook vrijwilligersonderzoek staat op de planning: “We willen dit jaar een vrijwilligersonderzoek doen. Vroeger was dat omslachtig, maar nu denken we: waarom niet gewoon digitaal proberen?”
Wat Michelle verder vooral waardeert, is de extra ondersteuning van Ervaringwijzer. Naast het gebruiksvriendelijke platform krijgt ze persoonlijk advies en hulp bij het opstellen van vragenlijsten. Dit maakt de onderzoeken van Schutse Zorg Tholen nog effectiever.
Meer dan een platform: ook meedenken en ondersteuning
De samenwerking met Ervaringwijzer gaat verder dan alleen het gebruik van de software. Michelle kan overleggen over de opbouw van vragenlijsten, krijgt snel antwoord op haar vragen en voelt zich ondersteund in haar rol.
“De hulp is top: binnen 10 minuten heb ik meestal een reactie. En binnenkort kijk ik samen met Sigrid naar de opbouw van een nieuwe vragenlijst.”
Voor Schutse Zorg Tholen is Ervaringwijzer een vast onderdeel van hun kwaliteitsaanpak geworden op het gebied van onderzoek.
Ook meer regie op onderzoek binnen je organisatie?
Met Ervaringwijzer krijgt jouw team de tools én ondersteuning van echte onderzoeksexperts om zelfstandig en effectief onderzoek te doen. Ons platform is gebruiksvriendelijk voor de gehele organisatie, biedt geautomatiseerde herinneringen en handige templates voor jouw volgende vragenlijst.
Zo haal je meer uit elk onderzoek: duidelijke inzichten, betrokken deelnemers en concrete aanknopingspunten voor verbetering van de zorg of jullie dienstverlening. Plan een kennismaking in en ontdek wat Ervaringwijzer jouw organisatie kan opleveren.
Verzamel voortaan eenvoudig en efficiënt antwoorden op al jouw vragenlijsten met één simpel onderzoeksplatform.
%201-min.png)
Michelle van Dommele - De Jonge
Kwaliteitsmedewerker

Krijg gegarandeerd de hoogste respons op jouw vragenlijsten
Onderzoeken via bureaus geven vaak niet genoeg inzicht om jouw organisatie te verbeteren. Met ons onderzoeksplatform verstuur je vragenlijsten in verschillende talen én automatische herinneringen. Zo kun je toewerken naar een respons van wel 83%.

Vertrouwd door organisaties zoals die van jou
Lees wat anderen zeggen over ons onderzoeksplatform.

Jolanda Spoelstra
Delft Support

Christa Janssen
Irado

A. van Rijsbergen
Gemeente Houten
.webp)
Brigit den Hartog en Anouk Robben
Stichting Pulse

John Boes
Radar Advies

Amber Hartemink
Mozaïek Welzijn