Hoe Schutse Zorg Tholen de zorgkwaliteit verbetert met onderzoek via Ervaringwijzer

Zorginstelling Schutse Zorg Tholen wilde meer regie over tevredenheidsonderzoeken en minder afhankelijk zijn van externe bureaus. Sinds de overstap naar het onderzoeksplatform van Ervaringwijzer is deze wens nu werkelijkheid. Kwaliteitsmedewerker Michelle van Dommele - de Jonge voert nu zelfstandig en eenvoudig onderzoeken uit. “We kunnen sneller schakelen, beter sturen op respons en onderzoeken uitvoeren die écht iets opleveren voor de organisatie.”

Deze successen behaalde Schutse Zorg Tholen met Ervaringwijzer

58% respons

Op medewerkerstevredenheidsonderzoek

878 uitnodigingen

In totaal verstuurd

7 vragenlijsten

Gemaakt met Ervaringwijzer

Brede zorg in een hechte regio vraagt om effectief onderzoek

Schutse Zorg Tholen is een zorginstelling in de Zeeuwse gemeente Tholen. De organisatie biedt verschillende soorten zorg: van wijkverpleging en huishoudelijke hulp tot verpleeghuiszorg, dagbesteding en een locatie waar verschillende zorgvormen samenkomen.

Deze variatie maakt onderzoek lastig: cliënten wonen verspreid over meerdere dorpen. Medewerkers werken in verschillende teams en bieden allerlei soorten zorg. Een standaard onderzoeksvragenlijst is dan vaak te algemeen. De dienstverlening van Schutse Zorg Tholen is juist heel divers. Een goed onderzoek uitvoeren is daarom lastig.

We spraken met Michelle van Dommele - de Jonge over hoe zij in deze situatie onderzoek uitvoert om de kwaliteit van de zorg te verbeteren.

Michelle van Dommele - de Jonge samen met een collega samen kijkend naar haar laptop
Michelle van Dommele - de Jonge (links op de foto)

Inzicht in het onderzoeksproces is belangrijk 

Michelle werkt al jaren in de zorg en is nu al meer dan 3 jaar kwaliteitsmedewerker bij Schutse Zorg Tholen. Samen met haar naaste collega, strategisch adviseur en kwaliteitsverpleegkundige, werkt ze dagelijks aan het verbeteren van de zorg. Schutse Zorg Tholen vindt het belangrijk dat alle medewerkers werken aan de kwaliteit van zorg. Kwaliteit is van iedereen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van ervaringen van medewerkers, cliënten en andere betrokkenen.

“Mijn werk gaat over de inhoud: het opzetten van onderzoeken, het verzamelen van inzichten en daarmee de zorg verbeteren.” 

Maar om dit te bereiken, is het belangrijk dat je zelf de regie hebt over je onderzoek. Inzicht in het proces en de mogelijkheid om bijvoorbeeld zelf vragenlijsten op te stellen, zijn daarbij essentieel.

Tijdrovend, traag en weinig grip: waarom Schutse Zorg Tholen onderzoek anders wilde aanpakken

Schutse Zorg Tholen werkte eerst samen met een extern onderzoeksbureau. Dit kostte veel tijd: het aanpassen van vragenlijsten duurde lang, de resultaten kwamen pas weken later en tussentijds bijsturen was lastig. “We wilden zelf vragenlijsten kunnen opstellen en direct inzicht krijgen in de voortgang. Bij het vorige externe bureau duurde voor ons vaak alles te lang en hadden we weinig tot geen zicht op de voortgang van de onderzoeken.”

Dit had niet alleen effect op de snelheid waarmee de resultaten zichtbaar waren, maar ook op de kwaliteit van de zorg. Als je niet snel kunt bijsturen, ontstaan er vertragingen in het reageren op belangrijke signalen van cliënten. Hierdoor loop je als zorginstelling het risico dat cliënten niet de zorg krijgen die ze daadwerkelijk nodig hebben. En dat wil je natuurlijk vermijden. 

Om meer controle te krijgen over het onderzoeksproces, zocht Schutse Zorg Tholen naar een alternatief. Ze kwamen uit bij Ervaringwijzer.

Voor één prijs zo vaak onderzoeken als je wilt

Toen Schutse Zorg Tholen in gesprek ging met Ervaringwijzer, viel het kwartje direct. “We waren vooral onder de indruk van hoe eenvoudig en effectief je onderzoek kunt doen. Geen wekenlang wachten op resultaten, maar tijdens het onderzoek al kunnen bijsturen.”

Ook de prijsstructuur was een verademing. “Bij Ervaringwijzer betaal je één vaste prijs en kun je zoveel onderzoeken uitvoeren als je wilt. Daardoor hoef je niet te wachten met een vragenlijst tot er genoeg aanleiding is. Je kunt ook klein beginnen en vaker meten.”

Juist die flexibiliteit maakt het makkelijker om doorlopende metingen te doen. En die geven vaak beter inzicht in wat er leeft, verandert en waar aandacht vereist is.

“We wilden zelf de regie in handen hebben. Geen eindeloos heen en weer gemail met het meetbureau, maar direct inzicht in het onderzoek en de resultaten.”
Michelle van Dommele - de Jonge met een collega samen kijkend naar de Ervaringwijzer applicatie

Van losse vragen naar organisatiebreed inzicht

Sinds de overstap naar Ervaringwijzer werkt Michelle met een gebruiksvriendelijk portaal. Hierin kan ze zelf vragenlijsten samenstellen, versturen en de resultaten volgen.

Schutse zorg Tholen heeft tot nu toe de volgende onderzoeken uitgevoerd met Ervaringwijzer:

“Ik kan nu zelf onderzoeken maken en versturen, ook naar een kleine groep. Zo haal ik snel feedback op”, vertelt ze. Niet alleen Michelle werkt met het onderzoeksplatform: Ervaringwijzer wordt nu organisatiebreed ingezet. Ook teamleiders en managers doen actief mee.

“Het platform is erg gebruiksvriendelijk; je hebt geen onderzoekservaring nodig om een onderzoek op te zetten.”

Onderzoek dat leeft in de hele organisatie

Teamleiders en managers kunnen hun eigen dashboards bekijken en gebruiken de resultaten voor hun overleggen. Het organogram helpt hierbij. Hiermee kun je de structuur van de organisatie visueel weergeven en de onderzoeksresultaten per afdeling, team of functieniveau bekijken.

Dit maakt het makkelijker om rollen toe te wijzen, de communicatie en samenwerking te verbeteren, en te zorgen voor duidelijke opvolging. Zo kun je sneller inspelen op de behoeften van verschillende groepen binnen de organisatie. Ook kunnen teams hun eigen vragenlijsten maken, zodat het onderzoek beter aansluit bij hun behoeften. Dit zorgt ervoor dat onderzoek echt leeft binnen de verschillende teams.

“Tijdens een overleg pakken we een scherm erbij en bespreken we samen de uitkomsten. Je merkt dat medewerkers zich gehoord voelen en dat het echt iets teweegbrengt.”

Ook vrijwilligersonderzoek staat op de planning: “We willen dit jaar een vrijwilligersonderzoek doen. Vroeger was dat omslachtig, maar nu denken we: waarom niet gewoon digitaal proberen?”

Wat Michelle verder vooral waardeert, is de extra ondersteuning van Ervaringwijzer. Naast het gebruiksvriendelijke platform krijgt ze persoonlijk advies en hulp bij het opstellen van vragenlijsten. Dit maakt de onderzoeken van Schutse Zorg Tholen nog effectiever.

Meer dan een platform: ook meedenken en ondersteuning

De samenwerking met Ervaringwijzer gaat verder dan alleen het gebruik van de software. Michelle kan overleggen over de opbouw van vragenlijsten, krijgt snel antwoord op haar vragen en voelt zich ondersteund in haar rol.

“De hulp is top: binnen 10 minuten heb ik meestal een reactie. En binnenkort kijk ik samen met Sigrid naar de opbouw van een nieuwe vragenlijst.”

Voor Schutse Zorg Tholen is Ervaringwijzer een vast onderdeel van hun kwaliteitsaanpak geworden op het gebied van onderzoek.

Ook meer regie op onderzoek binnen je organisatie?

Met Ervaringwijzer krijgt jouw team de tools én ondersteuning van echte onderzoeksexperts om zelfstandig en effectief onderzoek te doen. Ons platform is gebruiksvriendelijk voor de gehele organisatie, biedt geautomatiseerde herinneringen en handige templates voor jouw volgende vragenlijst. 

Zo haal je meer uit elk onderzoek: duidelijke inzichten, betrokken deelnemers en concrete aanknopingspunten voor verbetering van de zorg of jullie dienstverlening. Plan een kennismaking in en ontdek wat Ervaringwijzer jouw organisatie kan opleveren.

Klaar met de kosten en chaos van onderzoeksbureaus?

Verzamel voortaan eenvoudig en efficiënt antwoorden op al jouw vragenlijsten met één simpel onderzoeksplatform.

Schutse Zorg Tholen beoordeelt Ervaringwijzer met

"We waren vooral onder de indruk van hoe eenvoudig en effectief je onderzoek kunt doen. Geen wekenlang wachten op resultaten, maar tijdens het onderzoek al kunnen bijsturen."
Profiel van Michelle van Dommele - de Jonge

Michelle van Dommele - De Jonge

Kwaliteitsmedewerker

Krijg gegarandeerd de hoogste respons op jouw vragenlijsten

Onderzoeken via bureaus geven vaak niet genoeg inzicht om jouw organisatie te verbeteren. Met ons onderzoeksplatform verstuur je vragenlijsten in verschillende talen én automatische herinneringen. Zo kun je toewerken naar een respons van wel 83%.

Vertrouwd door organisaties zoals die van jou

Lees wat anderen zeggen over ons onderzoeksplatform.

"Ik ben heel tevreden. Ervaringwijzer is een gebruiksvriendelijke tool en er wordt proactief en snel met ons meegedacht."

Jolanda Spoelstra

Delft Support

"We hebben een aantal verschillende aanbieders vergeleken en eigenlijk was Ervaringwijzer voor ons de meest laagdrempelige optie. Waarbij je het meest complete pakket krijgt voor wat je betaalt."

Christa Janssen

Irado

"Ik heb twee keer een enquête uitgevoerd. De resultaten zijn tussendoor goed in te zien en aan het eind kan ik goede conclusies trekken."

A. van Rijsbergen

Gemeente Houten

"Wij gebruiken Ervaringwijzer om onze inwoners en cliënten te vragen hoe tevreden ze zijn over onze hulp en die van vrijwilligers. Hiervoor gebruiken we verschillende opties voor onze doelgroepen. Dit is voor ons als Welzijnsorganisatie heel passend."

Brigit den Hartog en Anouk Robben

Stichting Pulse

"De tool is makkelijk toegankelijk, beperkt in omvang en eenvoudig te gebruiken. Momenteel voeren we één soort onderzoek uit, dat twee keer per jaar wordt gehouden en via e-mail wordt verstuurd."

John Boes

Radar Advies

"Een van onze recente enquêtes heeft geleid tot een contractverlening met een opdrachtgever van nog eens 3 jaar. Dit hebben we te danken aan de doorslaggevende resultaten."

Amber Hartemink

Mozaïek Welzijn