127 cliëntervaringsonderzoeken bij 55 organisaties
4.5/5
imageimageimageimageimage
4.2/5
imageimageimageimage
5/5
imageimageimageimageimage
4.5/5
imageimageimageimageimage
4.8/5
imageimageimageimageimage

Onderwerpen met betrekking tot het Cliëntervaringsonderzoek

1. Wat is een cliëntervaringsonderzoek? 2. Waarom een cliëntervaringsonderzoek? 3. Voorbeeld van cliëntervaringsonderzoek 4. Wat zijn de voordelen van een cliëntervaringsonderzoek? 5. Wat doe je met de resultaten van een cliëntervaringsonderzoek? 6. Is een cliëntervaringsonderzoek wettelijk verplicht? 7. Maak kennis met de cliëntervaringsonderzoeken van Ervaringwijzer 8. Succesverhalen

Wat is een cliëntervaringsonderzoek?

Een cliëntervaringsonderzoek is een verplicht onderzoek dat gemeenten en zorgaanbieders houden onder hun cliënten om een compleet beeld te krijgen van vaste thema’s zoals toegang, kwaliteit en ervaren effect. Door het delen van cliëntervaringen weten gemeenten en organisaties welke thema’s en problemen extra aandacht verdienen om de zorg beter te organiseren. Dankzij de nieuwe manier van meten hebben gemeenten veel meer vrijheid om het cliëntervaringsonderzoek op hun eigen manier te doen en daar biedt Ervaringwijzer alle mogelijkheid voor.

Waarom een cliëntervaringsonderzoek?

Voor gemeenten en zorgaanbieders zijn de cliënten het allerbelangrijkst. Daarom is het van belang met vaste regelmaat te meten hoe zij het contact, de hulp en het effect ervaren. Hoe kom je anders tot deze belangrijke inzichten? Het bevragen van cliënten blijft belangrijk aangezien deze groep mensen onderdeel zijn van het proces. Het levert betekenisvolle informatie op die je anders niet wordt opgehaald.

Voorbeeld van een cliëntervaringsonderzoek

Het bedenken van vragen voor een cliëntervaringsonderzoek kan best lastig zijn. Wij helpen je graag op weg! In onze bibliotheek zijn voorbeelden van verschillende vragenlijsten te vinden en zo ook van een cliëntervaringsonderzoek. Als gemeente bepaal je welke onderwerpen voor welke doelgroep van toepassing zijn als de drie thema’s waaraan een cliëntervaringsonderzoek moet voldoen maar aan bod komen: toegankelijkheid van voorzieningen, kwaliteit van ondersteuning en ervaren effect van de ondersteuning op de zelfredzaamheid en participatie. Bekijk snel de bibliotheek van Ervaringwijzer en zie voor cliëntervaringsonderzoeken tot wel 15 verschillende formats. Ook krijg je via deze blogpost tien tips voor het opstellen van een vragenlijst bij cliëntervaringsonderzoeken.

Wat zijn de voordelen van een cliëntervaringsonderzoek met Ervaringwijzer?

Gele sterren voor lichtblauw cirkel

Hoogste respons door personalisatie

Verhoog respons met gepersonaliseerde herinneringen.

Hoogste respons door personalisatie

Groen stijgend grafiek voor lichtblauw cirkel

Eenvoudige analyses

Middels ons dashboard heb je direct inzicht in de ervaringen en analyseer je eenvoudig de resultaten.

Eenvoudige analyses

Blauw netwerk voor lichtblauw cirkel

Samenwerken met partners

Nodig een partner krijg beide inzicht in het resultaat en vraag de cliënt maar één keer om een ervaring.

Samenwerken met partners

Wat doe je met de resultaten van een cliëntervaringsonderzoek

Je hebt ervaringen van cliënten opgehaald met Ervaringwijzer maar wat doe je dan met de resultaten van dit onderzoek? Het bevragen van cliënten is belangrijk, maar iets doen met de resultaten is nóg belangrijker.

Wij zetten een aantal vervolgstappen voor je op een rij:

Resultaten onderzoek blauw rood man vrouw

Stap #1

Bekijk je resultaten in het dashboard

Gedurende het cliëntervaringsonderzoek kun je de resultaten inzien via het Dashboard van Ervaringwijzer. Op een visuele en overzichtelijke manier kun je in een oogopslag zien wat cliënten van jouw organisatie vinden.

Blauw grafiek resultaten

Stap #2

Analyseer je data en spot trends

Filter in het Dashboard en spot trends onder de ‘cliënten’. Zo kun je filteren op verschillende demografische gegevens, verschillende zorgvormen en nog vele andere belangrijke gegevens.

actiepunten op geel notitiebriefjes

Stap #3

Formuleer actiepunten en voer deze uit

Naar aanleiding van het cliëntervaringsonderzoek formuleer je de belangrijkste punten waar je als organisatie aan moet werken. Bespreek deze met elkaar en bedenk hoe je deze kritiekpunten gaat aanpakken en maak dit zo concreet mogelijk.

Stappen met blauwe lijn

Stap #4

Stap voor stap

Probeer niet alles tegelijk, kies een of twee punten waar je direct mee aan de slag kunt gaan en zodra je deze punten hebt aangepakt, ga je verder. Op deze manier behoud je het overzicht en blijft het werk behapbaar. Voor de gevorderden raden we aan om ook cliënten op de hoogte te houden van de doorgevoerde verbeteringen, dat is pas cliëntparticipatie!

Continu cirkel zwart met blauw PDCA

Stap #5

Meet continu

Het is superfijn dat je een cliëntervaringsonderzoek jaarlijks uitvoert, maar het is nog beter als je continu de ervaringen van cliënten meet. Met Ervaringwijzer kun je gemakkelijk continue metingen uitvoeren en realtime ervaringen van bewoners ophalen.

Klik hier voor een voorbeeld van een cliëntervaringsonderzoek vragenlijst.

Is een cliëntervaringsonderzoek wettelijk verplicht?

Gemeenten zijn wettelijk verplicht om jaarlijks de ervaringen van hun bewoners in kaart te brengen door het cliëntervaringsonderzoek (CEO, WMO) uit te voeren. Sinds enkele jaren mogen gemeenten zelf bepalen op welke manier ze invulling geven aan dit onderzoek. Zodat ze informatie kunnen ophalen die voor hen relevant is om goede ondersteuning te kunnen bieden aan hun inwoners. Deze thema’s zullen altijd via een vragenlijst bevraagd worden, maar welke vragen gemeenten aan hun cliënten stellen, mogen ze zelf bepalen. Dat kan best lastig zijn, maar gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ervaringwijzer heeft een groot lerend netwerk van 3000+ gebruikers, wat resulteert in honderden onderzoeken die gevalideerd zijn en die voor iedereen te gebruiken zijn in onze bibliotheek.

Maak kennis met de cliëntervaringsonderzoeken van Ervaringwijzer

Ervaringwijzer ondersteunt inmiddels 35 gemeenten bij de uitvoering van het cliëntervaringsonderzoek. Onder het cliëntervaringsonderzoek vallen CEO Wmo, Jeugdwet en Participatiewet en andere onderzoeken met thema’s als armoede, veiligheid, hulp bij huishouden, doelgroepenvervoer, algemene voorzieningen en mantelzorgondersteuning. We zien met welke problemen andere gemeenten worstelen, welke vragenlijsten de hoogste respons opleveren en welke vragen de meest relevante resultaten ophalen.

Succesverhalen

https://a.storyblok.com/f/201376/30x30/ac5185018c/image-8-4.svg

Kreeg 50% respons op 900 uitnodigingen

Ik heb twee keer een enquête uitgevoerd via Ervaringwijzer. Een onder vijfhonderd huishoudens en de ander onder vierhonderd huishoudens. De vragen zijn makkelijk te maken en aan te passen. De resultaten zijn makkelijk in te zien en aan het eind kan ik eenvoudig conclusies trekken. Wat voor ons belangrijk is, is dat de privacy van respondenten gewaarborgd wordt.

Annemarie van Rijsbergen, beleidsmedewerker Gemeente Houten
https://a.storyblok.com/f/201376/53x30/b58a65a7a6/dp_logo_rgb_wit_crop-2.svg

Starten cliëntparticipatie met Ervaringwijzer

In 2021 zijn we met Ervaringwijzer gaan werken. Ik ben heel tevreden. Ervaringwijzer is een gebruiksvriendelijke tool en er wordt proactief en snel met ons meegedacht.

Jolanda Spoelstra, projectleider Delft Support

Samen wijzer worden?