Wat is Gamificatie?

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

De kunst van de aandacht vasthouden

Welke nieuwe grote projecten beginnen niet vol enthousiasme, goede wil en en volle focus? Belangrijker nog, hoeveel van deze projecten verdwijnen naar de achtergrond omdat het onmogelijk bleek het enthousiasme over langere termijn vast te houden. Gamificatie is de toepassing van triggers om dat enthousiasme continu aan te blijven wakkeren en wordt daarom veel toegepast bij IT-projecten. Maar, wat is gamificatie? Hoe helpen triggers bij processen en projecten? We zetten het kort uiteen!

Triggers

Triggers zijn het anglicisme van wat we ook wel een prikkel noemen. Dit is een signaal dat je binnen krijgt, waarna je hersenen automatisch een bepaald gedrag gaan vertonen. Een zwaailicht van een ambulance is vaak een prikkel waarvan je schrikt en op de hoede bent. Het geluid van een zak brokjes laat een kat direct wakker worden en in de benen springen. Een trigger geeft een stimulans die een (gewenste) reactie uitlokt.

De toepassing in gamificatie

Bij gamificatie worden systemen, processen en voorschriften op een manier ingericht die triggers in de hand speelt. Dit klinkt allemaal erg psychologisch. Maar het doel is simpel: gewone take belonen door deze leuker te maken. De toepassing moet leiden tot een verlengde spanningsboog. Hiermee kan de projectleider, software developer en manager het project beter laten slagen.

Bijvoorbeeld:

Met het EK achter de rug zullen veel mensen meegedaan hebben aan een EK pool. Deze heeft er in sommige gevallen voor gezorgd dat, ondanks het vroeg uitvallen van oranje, er toch veel plezier valt te behalen aan het EK. De EK pool speelt in op je gevoel van competitie (jij tegenover vrienden en/of collega’s), het tribalisme (mijn team moet winnen want het is mijn team) en positieve beloningen (de winst of de geldprijs). Het zijn basis spelelementen die goed inspelen op de automatisme van ons primatenbrein. Zo heb je een EK op de voet gevolgd terwijl je originele interesse in de 8e finale al wegviel.


Het bekendste voorbeeld uit de digitale wereld is gekoppeld met een activiteit die veel discipline eist. Neem bijvoorbeeld DuoLingo. Met DuoLingo leer je nieuwe talen, bijna volledig door spelelementen op een app. Er is een competitie, je kunt ‘streaks’ halen, outfits vrijspelen, vrienden toevoegen en speciale awards winnen. Dit geeft plezier in het leren van een nieuwe taal, iets was vroeger voorbehouden was aan alleen de meest gedisciplineerde studenten onder ons. Ook is de toepassing van slimme variërende meldingen een tweede stok achter de deur voor de nodige triggers bij DuoLingo.

Het bekendste voorbeeld uit de software wereld is gekoppeld met een activiteit die veel discipline eist. Met DuoLingo leer je nieuwe talen, <a href="https://bootcamp.uxdesign.cc/duolingo-gamification-case-study-f326195db8a0" rel="noopener" target="_blank">bijna volledig door spelelementen op een app</a>. Er is een competitie, je kunt ‘streaks’ halen, outfits vrijspelen, vrienden toevoegen en speciale awards winnen. Dit geeft plezier in het leren van een nieuwe taal, iets was vroeger voorbehouden was aan de meest gedisciplineerde studenten onder ons. Tevens is de toepassing van meldingen en rode uitroeptekentjes nog een stok achter de deur bij DuoLingo.

Hierboven zien we enkele onderdelen uit DuoLingo. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van ons geliefde KISS-principe (Keep It Super Simpel) en visuele vormgeving. Dit zijn twee aspecten die we in het verlengde van gamificatie horen en we bij Ervaringwijzer ook met trots uitdragen. Dit levert ook voor onze gebruikers veel resultaat op. In dit artikel lees je meer over onze toepassing van KISS en visuals.

Dus, wat hebben wíj hier aan?

De twee bovenstaande voorbeelden beperken zich nog tot vrijwillige en zelfs recreatieve activiteiten. De toepassing wordt pas echt interessant als het gaat om een project, platform of proces wat echt toegevoegde waarde heeft. Deze waarde blijkt uit het initiële enthousiasme. In tegenstelling tot de bovenstaande voorbeelden hebben de resultaten van werkprocessen echt waarneembaar resultaat op dagelijkse werkzaamheden. Deze uitbetaling geeft een nog betere trigger dan een kunstmatig puntensysteem. Daarom is gamificatie nog waardevoller wanneer dit wordt toegepast binnen organisaties.

Toekomst

In de toekomst gaan we deze manier van proces- en platform-inrichting vaker terug zien. Aan de business to consumer kant zie je al een toename aan (voornamelijk digitale) triggers, denk hierbij aan kledingwinkel memberships, verjaardagscadeautjes in de McDonald’s app en Amazon prime dagen. Gamificatie is niet nieuw, het klassieke zegelboekje is een spelelement dat sinds de uitvinding van de supermarkt de ene na de andere winkelervaring leuker moet maken. Met de toename van digitalisatie kunnen we nog veel effectievere gamificatie verwachten.


Voor de zakelijke markt kan gamificatie in het kader van digitalisatie de nieuwe succesformule zijn voor projectmanagement en procesoptimalisering. Wie weet krijgen we over 5 jaar een ranglijst van de belastingdienst op basis van wie de aangifte het vroegst heeft ingevuld. Zou dit voor jou helpen? Praat mee op LinkedIn!



Interesse in een demo? Neem contact op via daan@ervaringwijzer.nl of 06-18683267.

Samen wijzer worden?

Contact opnemen