Waarom digitalisatie bij lokale overheden een win-winsituatie is

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

Wat doet digitalisatie voor lokale overheden?

Digitalisering speelt steeds een belangrijkere rol in de publieke sector. Dit is een gevolg van de vele nieuwe talenten die bij gemeenten, provincies en andere publieke instellingen aan de slag gaan. Maar ook zeker door de verhoogde digitale engagement vanuit de burger. De burger is immers veel meer gewend om gebruik te maken van de voordelen die digitalisatie biedt, doordat ze hier vaak al mee in aanraking zijn geweest via de private sector.

Deze nieuwe relatie tussen burgers en overheden leidt tot veranderingen in verwachtingen en natuurlijk kansen. Waar de burger de nieuwe IT-mogelijkheden vooral ziet als een manier om sneller geholpen te worden, zien lokale overheden het nog te vaak als een last. Bijvoorbeeld een digitaal klantbeeld van 360 graden. Of zoals in de gevallen die wij vaak zien, de digitale uitvraag van onderzoek, om snel betrouwbare resultaten inzichtelijk te maken.

De visie op digitalisering als last begint af te nemen. Publieke organisaties worden technischer georiënteerd en de technieken zelf worden eenvoudiger om te gebruiken. Zo komen de voordelen voor de gemeenten duidelijker naar voren. Het wordt hierdoor een stuk makkelijker om mensen te helpen. Dit maakt niet alleen de kwaliteit van het beleid beter, maar reduceert ook de kosten op middellange termijn. Het is dus een win-winsituatie voor burger en overheid.

Lees: Cliëntervaring meer dan een verplicht nummer

De juiste tools inzetten

Hoe identificeer je welke tools het werk makkelijker, sneller en kwalitatiever gaan maken – en welke tools vooral als een extra last voelen? Hier hebben we enkele tips voor:

  • KISS – Keep It Super Simple (voor jezelf én de burger)
    Alle collega’s en veel burgers hebben allerlei achtergronden, skills, ervaringen en carrières. Niet iedereen zal alles dus even snel onder de knie krijgen en heeft de tijd om zich te verdiepen in een omvangrijk softwarepakket. Aangezien ze slechts één onderdeel van zullen gaan gebruiken. Zorg er dus voor dat de software relevant, laagdrempelig en intuïtief is.
  • Maak het visueel
    Bestaat de kans dat u dit tot dusver leest vanwege de visuele elementen? Wij merken in onze eigen tooling dat wanneer we refereren naar termen als uitvraag, vragenlijst, organisaties of resultaten, merken we dat men deze woorden alleen herkent dankzij de icoontjes die hierbij horen. Beelden blijven hangen, lange teksten schrikken af. Maar ook bij de visuals geldt: KISS!
  • Maak de kick-off groots
    Niets stimuleert de mensen meer om te beginnen, dan een duidelijk beginpunt. Je gaat niet rennen voor de trein, als je niet weet waneer die vertrekt. Plan daarom met je team een dag waarop je een laatste doorloop doet van jullie nieuwe tools, en zorg dat je collega’s vanaf die dag ook echt alle functionaliteiten hebben. Een mooi voorbeeld daarvan zien we terug bij de gemeente Soest.

Dit zijn slechts enkele dingen die ons opvallen in de publieke sector. Laat in de comments weten welke tips je nog meer hebt voor IT’ers. Ik zal in de toekomst nog meer leuke ontwikkelingen delen!

Samen wijzer worden?

Contact opnemen