Verandermanagement is een kwestie van transparantie

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

De komende tijd gaat er veel veranderen voor gemeenten. Naast de constante ontwikkeling op het gebied van digitalisatie spelen er ook nieuwe innovaties in het contact met de burger. Zo wordt participatie een belangrijker onderdeel voor gemeenten. We moeten we in de toekomst leven in smart cities. En tegelijkertijd wordt gevraagd om de AVG en cyber security parallel ook te verfijnen. Veel hooi, kleine vork. Hoe voer je veranderingen als deze goed uit? Verandermanagement is een kwestie van transparantie.

Verandermanagement is mensenwerk

Een organisatie is een verzameling van mensen en processen. Als de processen veranderen is het aan de mensen om hier ook in mee te gaan (indien de verandering noodzakelijk is). Het zal je niet ontgaan zijn dat jouw collega’s de sleutel hebben tot de succesvolle uitvoering van een verandering. Dit is een positieve eigenschap. Om van tevoren de effectiviteit van beoogd verandermanagement in the schatten is de pitch aan collega’s de beste stresstest.

Verandermanagement is te plannen

Ben je dan overgeleverd aan anderen? Zeker niet, je hebt zelf invloed op de perceptie van de mensen binnen je organisatie. Planbaar verandermanagement zorgt ervoor dat jij er van jouw kant alles aan gedaan hebt om de verandering acceptabel te maken voor medewerkers. Dit is gelukkig niet iets wat je opnieuw hoeft uit te vinden, maar iets wat door bijvoorbeeld het ADKAR model al is vormgegeven.

Awareness

Als jouw verandering een groot probleem oplost, dan is dit vast een probleem waar anderen ook van op de hoogte zijn. Vergeet niet dat het alternatief voor de verandering het behoud van het (gebrekkige) proces is. Dit is iets waar waarschijnlijk niemand op zit te wachten. Laat iedereen daarom weten wat de problemen zijn die je oplost.

Desire

Iedereen kent het probleem. Nu is het tijd om je collega’s te laten verlangen naar de verandering. Helaas is dit een persoonlijke opvatting van je collega, en hier heb je dus geen volledige controle over. Probeer je zoveel mogelijk op te stellen als “sponsor” van de verandering. Bouw een coalitie met medestanders. Betrek medewerkers bij het vormen van een visie rondom de verandering.

Knowledge

Kennis over de verandering bij je collega’s is noodzakelijk in verandermanagement. Houd continu de communicatie open over het einddoel. Blijf ook informatie delen over het verandertraject zelf. Als jouw verandermanagement voor je collega’s een black box wordt stuit je sneller op weerstand. Wees dus vooral transparant.

Ability

Verandering leidt vaak tot een nieuw proces of gebruik van nieuwe tools. Onkunde is een frustrerende factor, oefen dus met het personeel de nieuwe processen en tools. Wanneer mensen zich competent voelen met het nieuwe proces zullen ze hier minder vijandig tegenover staan.

Reinforcement

Na de implementatie is het verandermanagement nog niet voorbij. Het is belangrijk om de verandering te bekrachtigen. Dit doe je door successen te vieren. Beloningen uit te reiken. En door het serieus verzamelen van feedback.

Ben je dan overgeleverd aan anderen? Zeker niet, je hebt zelf invloed op de perceptie van de mensen binnen je organisatie. Planbaar verandermanagement zorgt ervoor dat jij er van jouw kant alles aan gedaan hebt om de verandering acceptabel te maken voor medewerkers. Dit is gelukkig niet iets wat je zelf moet ontdekken, maar iets wat door bijvoorbeeld het ADKAR model al voor bestaat.

Transparantie is key

In alle stappen is openheid, communicatie en coöperatie van belang. Verandermanagement is een kwestie van transparantie. Het traject bestaat uit een deel verwachtingsmanagement en een deel communicatiewetenschap. Als je begrip blijft tonen voor de strubbelingen van je collega’s zul je als sponsor van verandering altijd succesvol zijn.

Doorpraten? Neem contact op via daan@ervaringwijzer.nl of 06-18683267.

Samen wijzer worden?

Contact opnemen