Trigger je doelgroep

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

Als je hele infrastructuur voor een onderzoek in plaats is wil je snel van start gaan. Je team weet precies wat er van ze verwacht wordt. De vragenlijsten zijn gecheckt. Je weet welke informatie je wilt ophalen en hoe je dit het beste kan uitvragen. Vergeet je iets?

Het perspectief van de cliënt

Het belangrijkste onderdeel van een cliëntervaringsonderzoek is de doelgroep. Hun respons is de kern van het onderzoek. Ze moeten net zo geëngageerd zijn als jullie. Dus hoe zorg je ervoor dat de doelgroep zich deel voelt van het proces? Wij hebben 6 onderdelen van het motiveren van derden voor je uiteen gezet.


1 – Vraag het gewoon
Hoge respons komt niet tot stand door geniepige trucjes of woordkunstenaars (absoluut niet meer van deze tijd). Het beste kun je vanaf het begin de vraag in meest open vorm aan de doelgroep presenteren. Wees eerlijk over wat je van ze nodig hebt, en hoe hun input bijdraagt aan de bigger picture.


2 – Betrek je doelgroep
Ga ook de dialoog aan met (een deel) van je doelgroep. Kom erachter wat zij nodig hebben om actief mee te doen. Misschien putten ze motivatie uit bepaalde vragen. Misschien worden ze gemotiveerd door een loting of prijsvraag onder de deelnemers. Als je je doelgroep kent, weet je wat ze triggered.


3 – Vertrouwen is altijd belangrijk
Geef de doelgroep ook vertrouwen. Probeer niet alles voor hen in te regelen. Laat ze bijvoorbeeld zelf een moment kiezen waarop ze de vragenlijst willen invullen. En maak niet van elke vraag een multiple-choice vraag. Geef ze de mogelijkheid zelf een bepaalde invulling te geven aan hun bijdrage.


4 – Inspireer je doelgroep
Geef meer informatie over de mogelijkheden die het onderzoek jullie geeft. Vertel waarom hun bijdrage belangrijk is. Laat ze weten dat ze het verschil kunnen maken. Wanneer de doelgroep weet dat hun inzet écht van belang is zullen ze meer motivatie voelen. Als hun input voor jullie belangrijk is, maak het belangrijk!


5 – Daag je doelgroep uit
Niks triggered de mens beter dan een uitdaging. Wanneer het participeren in het onderzoek te saai wordt, daalt de engagement. Dit kan door woordkeuze, visuals, communicatie en en spelelementen. Lees meer hierover in onze blog over gamificatie.


6 – Waardeer ze
Eigenlijk een no brainer. Laat zien dat je dankbaar bent. Dit kan bijvoorbeeld ook met een publieke uiting naar de doelgroep. Of stuur iedereen ene bedankje.


Hopelijk helpen deze tips met het verhogen van uw respons. Bij Ervaringwijzer gebruiken we nog talloze andere kleine motiverende factoren. Ik vertel hier graag meer over! Neem contact op via daan@ervaringwijzer.nl of 06-18683267.

Samen wijzer worden?

Contact opnemen