Hoe stel je een vragenlijst op voor Laaggeletterden?

Logo van Ervaringwijzer

Door Daan Koenraadt

Ervaringwijzer

Een duidelijke vragenlijst opstellen is cruciaal om de gevoelens van cliënten en patiënten te begrijpen. Dit is niet alleen belangrijk in de zorg of bij gemeenten, maar ook in bibliotheken en taalhuizen. Samen met gemeenten en de Rijksoverheid streven taalhuizen ernaar om 2.5 miljoen laaggeletterden te helpen met taalcursussen en trainingen.

Vragenlijsten laaggeletterden

Vragenlijsten kunnen taalhuizen inzicht geven in de kwaliteit van het lesmateriaal, de ervaringen van de laaggeletterden en enige drempels die opgelost moeten worden. Met een goede vragenlijst voor laaggeletterden kun je al snel veel kwalitatieve antwoorden krijgen!

Maar hoe stel je een goede vragenlijst op voor laaggeletterden? Hoe maak je jouw vragenlijst laagdrempelig, begrijpelijk en toegankelijk? Onze experts bij Ervaringwijzer geven graag de belangrijkste tips.

De mening durven uiten

Vele onderzoekstools zoals Ervaringwijzer zijn gemaakt om anoniem reactie te geven. Dan nog is schaamte een obstakel om te overwinnen. Het openstellen van de doelgroep door objectieve vragen te stellen is belangrijk. Hoe persoonlijker de vragen zijn, hoe moeilijker het voor een persoon is om antwoord te geven.

Plaats je in de schoenen van de ander

Onze tip: denk goed na over wat je precies wilt weten. Hoe kun je deze vragen op een objectieve, begrijpelijke manier stellen? Stel vragen op diverse wijzen samen en kies de beste uit. De laaggeletterden moeten zich namelijk uiterst comfortabel voelen om deze vragen in te vullen.

Neem bijvoorbeeld de volgende instructievoorbeelden:

Moeilijk: Wilt u alle vragen zelf beantwoorden door de cirkel aan te tikken dat het meest op u van toepassing is?

Makkelijk: Beantwoord alle vragen zelf. Klik op het rondje om het antwoord te kiezen dat het beste bij u past.

Gebruik directe, begrijpelijke taal

Om de vragen zo begrijpelijk mogelijk te maken is het van belang om de juiste taal te gebruiken. Gebruik korte, concrete zinnen en eenvoudige woorden. Dit maakt het invullen van de vragenlijst voor laaggeletterden een stuk makkelijker.

Houd ook je zinnen kort door maar één vraag per keer te stellen. Bij meerdere vragen kan het te lang worden en kan er verwarring ontstaan. Vermijd voor het gemak dan ook afkortingen en gezegden.

Bijvoorbeeld:
De eerste vragen in de cursus waren moeilijk te begrijpen.
• Ja, heel moeilijk
• Ja, een beetje moeilijk
• Neutraal
• Nee, was vrij makkelijk
• Nee, was heel makkelijk

Maak vragen visueel

Om de vragenlijst nog makkelijker te maken kun je de vragen visueel maken. Bij Ervaringwijzer maken wij bijvoorbeeld gebruik van emoticons, die universeel begrepen worden.

Dit maakt een lijst niet alleen begrijpelijk, maar stimuleert om de aandacht van de klant vast te houden.

Hordelopers van tin springen over hordes heen

Kort maar krachtige vragenlijst

Maak een vragenlijst niet langer dan 9 vragen per lijst. Houd hem kort, maar krachtig. Voor de laaggeletterden is dit fijner en comfortabeler om te beantwoorden.

Test de vragenlijst

Ben je er helemaal klaar voor? Vergeet dan niet om de lijst bij een klein groepje te testen. Zij kunnen aangeven of zij moeite hebben bij bepaalde vragen of stellingen. Zo kun je jouw lijst optimaliseren voor de grotere groepen en in de toekomst kan de lijst hergebruikt worden.

Bij Ervaringwijzer werken wij samen met diverse organisaties en klanten. Als klant kun je gebruik maken van geverifieerde vragenlijsten die in de praktijk optimaal getest zijn.

Een toegankelijke manier om te versturen

Maakt jouw doelgroep gebruik van WhatsApp? Mail? Of misschien brieven? Kies de juiste manier om laaggeletterden te bereiken.

De doelgroep kan bijvoorbeeld moeite hebben met mail, terwijl WhatsApp wel makkelijk te gebruiken is. Ook ligt het natuurlijk aan het taalniveau en de leeftijd. Neem dit allemaal in overweging!

Met Ervaringwijzer laaggeletterden bereiken

Wil je laaggeletterden bereiken met een optimale vragenlijst? Ervaringwijzer helpt je verder! Met Ervaringwijzer kun je makkelijk en snel vragenlijsten opstellen en uitsturen naar jouw cliënten.

Om het nog makkelijker te maken behoor je tot een lerend netwerk die constant vragenlijsten en onderzoeken verbeteren. Samen wijzer worden?

Plan een vrijblijvend gesprek in of probeer onze gratis demo!

U kunt ook contact opnemen via daan@ervaringwijzer.nl of 06-18683267.

Samen wijzer worden?

Contact opnemen